Sprawny i zdrowy silnik jest podstawowym wyznacznikiem stanu technicznego naszego samochodu. Aby zapewnić sobie jego bezproblemowe funkcjonowanie warto jest regularnie przeprowadzać czynności konserwacyjne – odpowiednio zadbana jednostka napędowa z pewnością odwdzięczy się nam wysoką wydajnością i niezawodnością. Przyjrzyjmy się co należy robić, aby zredukować koszta ewentualnych napraw silnika i wydłużyć jego żywotność.

Regularnie sprawdzaj olej

Olej dla silnika jest tym, czym krew dla człowieka. Przede wszystkim – dzięki swoim właściwościom smarnym – olej pozwala wszystkim elementom obrotowym i ruchomym w silniku pracować pod wysokimi obciążeniami bez obaw o powstawanie tarcia, które jest największym czynnikiem doprowadzającym do uszkodzeń jednostki napędowej. Wraz z przemierzanymi kilometrami nasz olej zużywa się – część zostaje spalona w silniku, część natomiast traci właściwości smarne lub wycieka z powodu nieszczelności – dlatego bardzo istotne jest, aby regularne kontrolować poziom oleju i w razie potrzeby go uzupełniać lub wymieniać. W przeciwnym razie tarcie elementów silnika zacznie się powoli zwiększać powodując zużycie jego elementów ruchomych oraz zbieranie się powstałych na skutek spalania resztek węglowych i osadów – to natomiast będzie miało bezpośredni wpływ na osiągi auta oraz komfort jego prowadzenia.

Jak często należy wymieniać olej? Zakłada się, że olej powinien być wymieniany co 3 miesiące lub po pokonaniu ok. 5tyś kilometrów – dokładne zalecenia powinny widnieć w książce pojazdu. Jeżeli samochodem poruszamy się głównie na krótkich odcinkach podczas których nasz silnik nie ma czasu się rozgrzać, często jeździmy w korkach, jeździmy lawetą lub przemierzamy mocno kurzliwe drogi powinniśmy wymieniać olej jeszcze częśćiej. Aby sprawdzić olej najlepiej użyć bagnetu – jeżeli olej na nim wydaje się brudny (jest czarny lub brązowy) to zdecydowanie powinniśmy go wymienić. Odpowiednie oznaczenia na bagnecie podpowiedzą nam także jak dużo oleju znajduje się w silniku i czy powinien on zostać uzupełniony – pamiętajmy jednak, aby zawsze sprawdzać poziom oleju na równym podłożu!

Zapobiegaj przegrzewaniu silnika

Paliwo, które spalane jest wewnątrz jednostki napędowej, generuje bardzo dużo ciepła. Utrzymywanie temperatury silnika w odpowiednich granicach to zadanie chłodnicy samochodowej. Jezeli system chłodzący nie działa prawidłowo – na przykład przez spowodowane wyciekiem braki płynu chłodniczego – może to bardzo szybko doprowadzić do przegrzania silnika i spowodować spore problemy. Z tego względu powinniśmy regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego – w książce pojazdu zazwyczaj znajduje się dokładna instrukcja jak to zrobić. Warto także od czasu do czasu spojrzeć po przejażdżce, czy pod naszym autem nie znajduje się plama płynu chłodnicznego. Jeżeli nie widzisz żadnych niepokojących symptomów ze strony chłodnicy a silnik wciąż przekracza zalecane temperatury pracy to należy czym prędzej udać się do warsztatu celem sprawdzenia jego stanu.

Regularnie dokonuj przeglądu

Jeżeli z jakichś powodów twój samochód traci moc to może po prostu wymagać przeglądu części elementów eksploatacyjnych takich jak świece, filtry powietrza lub czyszczenia korpusu przepustnicy silnika. Zawory wykonane z PCV lub system wtrysków paliwa mogą także wymagać czyszczenia lub wymiany. W starszych pojazdach warto także sprawdzić i w razie konieczności wymienić filtr paliwa, przewody zapłonu lub rozdzielacz. Przegląd elementów eksploatacyjnych jednostki napędowej należy wykonywać co około 100tyś przejechanych kilometrów.

Sprawdź pasek rozrządu

Pasek rozrządu zapewnia, że ​​zawory uruchamiane przez wałek rozrządu silnika otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie za pomocą tłoków. Jeżeli twój pasek jest zużyty lub uszkodzony i wydaje podobne do pstrykania odgłosy podczas pracy silnika powinieneś zachować wyjątkową ostrożność – może poważnie uszkodzić jednostkę napędową. Aby temu zapobiec powinniśmy regularnie sprawdzać stan paska – szczególną uwagę zwracamy na ślady zużycia i naderwania, warto także sprawdzić czy nie nasiąkł olejem silnikowym. Pasek rozrządu wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta, na ogół co ok. 130 tyś. kilometrów.

Regularnie wymieniaj filtr powietrza

Filtr powietrza zapobiega dostaniu się do silnika kurzu i kamieni, które mogą poważnie go uszkodzić. Brudny filtr przepuszcza znacznie mniej powietrza do silnika powodując spadki osiągów. Stary filtr może się także przerwać, co poskutkuje dostaniem się ww. Pamiętaj aby wymieniać filtr powietrza zgodnie z zaleceniami producenta – zazwyczaj co ok. 30 tyś przejechanych kilometrów.

Wymień zużyty pas napędowy

Pas napędowy połączony z twoim silnikiem napędza alternator, kompresor klimatyzacji oraz wszelkie inne urządzenia połączone z silnikiem. Niektóre pojazdy mają tylko jeden pas napędowy, podczas kiedy inne mają ich nawet kilka. Wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami ten newralgiczny element zużywa się – w końcu pojawiają się na nim pęknięcia w konsekwencji których może się zerwać i unieruchomić silnik. Jeżeli słyszymy po uruchomieniu pojazdu piszczący dźwięk to najprawdopodobniej mamy problem z pasem napędowym i konieczne będzie jego naciągnięcie bądź wymiana.

Awaria silnika to usterka, której każdy z nas zdecydowanie chciałby uniknąć. W przypadku uszkodzenia jednostki napędowej nasz samochód zostanie uziemiony i pozostanie nam tylko jedno rozwiązanie – lokalna pomoc drogowa z odpowiednio dostosowaną lawetą. Jeżeli potrzebna jest ci profesjonalna laweta w Gdyni, Gdańsku lub Sopocie – zadzwoń do nas, pomożemy przetransportować pojazd do zaufanego warsztatu.

Kategorie: Porady

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *